Barna spurte i går om vi snart skulle ta frem togbanen igjen. Vi hadde sett for oss å ta den frem i dag også, siden barna uttrykte en veldig interesse for den i går. Men dagen i dag har gått med til å klippe ut tog med vogner. Formålet med dette er å vise dere foreldre hva vi gjør om dagene i forbindelse med temaarbeidet. Vi knytter fagområder opp mot bilder av hva barna bedriver tiden med. Ta en ekstra titt på gulvet i gangen:)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDckW5uEPoLtt_Vogpu0b2X98v90N9gxf21APX9cYNun0CjoDka_4jQu7Uu6k0qmma-HboSTYXdIPrFQODYku7ClupQOuo-6l8YWLQLm0LA2Xxcn-jAfZtlVVRQChJpvSi1GVNwT8A7C4/s320/Temaarbeid+tog+102.jpg)
Vi har hele tiden hatt et ønske om å dokumentere prosjektet på avdelingen. Siden temaarbeidet er tog, velger vi derfor å forme dokumentasjonen som tog med vogner.
Toget i gangen ble laget sammen med barna i ute tiden. Vi satte oss ned ved et bord og hadde med det nødvendige materialet. Det tok en stund før barna oppdaget oss, men når de gjorde det strømmet nesten alle til. Saks, limstifter, ark og tegneblyanter ble flittig brukt. På spørsmål til barna hva de ønsket å tegne, var svaret: "Toooog!".
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEQGQEoK0NmKOAofJCsZkkdAdiUR_hk8ABwYktRML21WQk34khK-3vLJCjG32-mkQBso33yf_ZVXU6H-spQHLwJWBDlv0PcEoduzv_CgbTJVDE8Tsa00zQ15FncXuA8rtr0Q8Y3mSkw48/s320/Temaarbeid+tog+087.jpg)
Under prosessen var klipping det som fenget barna først. Etterhvert gav de uttrykk for at de også hadde lyst til å tegne. Vi ble påvirket av dette innspillet og hentet flere ark og tegnestifter. Barna var på denne måten med på å utvikle arbeidsmåten viderer.
Som kulturformidlere var vi bevisste på å lage dokumentasjonen slik at barna hadde muligheten til å delta. Å være kjappe og effektive er en kjent diskurs i barnehagen. Denne kunne vi selv lett ha havnet i ved å gjøre toget ferdig på forhånd hjemme.
Barnas læringserfaringer ved denne prosessen vil vi påstå var at de var hjertelige velkomne til å delta så lenge de selv ønsket.
Vi erfarte at det tok litt lengre tid, enn vi i utgangspunktet hadde trodd. Vi valgte derfor å opponere mot diskursen om å være kjappe og effektive. Barna trivdes veldig godt med det vi gjorde. Dette så vi fordi barna smilte, delte materiell og utsyr, lo og pratet. Dette gode fellesskapet rundt bordet kunne og ville vi ikke bryte opp!
Pedagogiske utfordringer med aktiviteten ute var nok at vi ikke hadde en fast plan. Før hadde vi nok fått litt panikk når ungene lå på bordet å tegnet, når arkene var over alt og fargeblyantene lå strødd i søyla under bordet. Det hele kunne endt med at vi hadde avbrutt hele aktiviteten, fordi dette strider mot hvordan det egentlig skal være. I dag merket vi at disse "forstyrrelsene" ikke bekymret oss, vi lo egentlig ganske godt når alt så ut som et kaos. Fokuset vårt var i stede rette mot barna og den gleden de uttrykte ved at de fikk lov til å gjøre det på sin måte, og det fellesskapet vi hadde med barna.
Fagområdene vi har fokus på:
1. Kommunikasjon, språk og tekst
Bordaktiviteten
videreutvikler sin begrepsforståelse (Pantograf- elektrisk tog)
2. Nærmiljø og samfunn
Utvikler tillit til egen deltakelse i og påvirkning av
fellesskapet. -Barna velger selv hvilke aktiviteter de vil
være med på av det vi tilbyr dem.
Erfare at alle mennesker uansett alder og forutsetninger,
inngår i og bidrar til barnehagens fellesskap. -De yngste
hadde under dagens aktivitet mere glede av å strø
fargestifter rundt enn å tegne som 3 åringene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar