Det som er interessant å se, er at det er like spennende for de yngste, som for de eldste barna. Man kan stille seg spørsmålet om hvorfor det er slik? Nok en gang tror jeg svarte er at barna selv få bestemme om det har lyst til aktiviteten, og hvor lenge det vil holde på. Her er det ingen av de voksne som går inn og bestemmer hvem som skal, eller hvor lenge aktiviteten skal pågå.
Tror med dette at barna kan bli mer selvstendige. Dette fordi at de tar sine egne avgjørelser, samtidig som de for anerkjennels av oss voksne på det. Dette er en bra læringserfaring å ta med seg, det å kunne stole på egne avgjørelser.
Det er dette som er og har vært den pedagogiske utfordringen under hele denne perioden. Hvor mye vi skal planlegge på forhånd, hvor mye vi skal styre barna, eller hvor mye barna skal bestemme selv. Hvor går grensen for medvirkning i læringsaktiviteter, og hvor går vi som voksne inn og styrer hele aktiviteten?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar