![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiSx7XcrpHMsyvCDywqcTreyl3iMka7n_IECl7BMga_HKvoVVdYf72ClB8lmWHCu4oGldiGnCc42gLvrD_dd18bD4gnuj9R39e_yvFzNV9h8jmBjOCnY6ZDFBRiklfSshCtQjI6XveIi_w/s320/Temaarbeid+tog+124.jpg)
"Finne toget...?" fikk vi spørsmål om i dag. Barna uttrykte tydelig at de ønsket å leke med togbanen. Dette fikk vi spørsmål om rett før vi skulle på pause. Vi bekreftet barnas ønske om å hente frem togbanen. Vi snakket med dem om at straks vi var ferdige på pase, så skulle vi hente togbanen med en gang. Vi kunne selvfølgelig hentet den før vi dro på pause. Tidligere erfaringer har vist oss at det er en fordel og være flere voksne til stede under denne aktiviteten. Dessuten ønsket vi å være til stede for å dokumentere barnas reaksjoner, og dele opplevelsen med dem. Vi valgte derfor å ette frem togbanen ettter pausen.
Da pausen var ferdig, og vi kom inn døren var det straks et barn som sa: Nå skal vi hente togbanen! Vi gikk opp på hemsen for å hente togabanen.Fem barn stod da nede ved porten til trappen og hoppet og ropte: Tog!. Barna kommuniserer interessen for tog med blikk, stemmebruk, og kroppsbevegelse. Interessen var iallefall til stede:)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjh5Unz98l0QTArLyD3vPEt7PmEqWtomY1YPbl5j047OZ0Fd1v8iwwSZbULUh82vnimsWWfSTkA5I4CVXBO8pqGx9g-EM6wvQ2muP-hhQoQ-uqO9nglSZlsmeVw6FI_4aLeixvnuCg0pcI/s320/Temaarbeid+tog+115.jpg)
Barna kom med noen innspill. De ønsket f.eks å legge andre leker oppi togvognene. Dette førte til ulike erfaringer. Enkelte gjenstander var for store, og andre passet fint og fulgte derfor med toget rundt banen. To av de yngste barna deltok også. De våknet etter at vi hadde tatt frem togbanen. Vanligvis trenger de en liten stund på å våkne før de setter i gang med lek. Dette var ikke tilfellet i dag. De oppdaget straks at noe nytt var tatt frem. De satt og observerte togleken litt for seg selv. De pekte deretter på togbanen, og lagde lyder. De uttrykte tydelig at de ønsket å prøve. Yngstemann så ut til å gjøre en liten oppdagelse. Han fulgte toget intenst med blikket, samtidig som han dreiet på bryteren til transformatoren. Han dreide bryteren helt til venstre, og oppdaget til sin store forbauselse at toget stoppet. Han smilte fra øre til øre, og dreide bryteren mot høyre igjen:) På dette tidspunktet hadde de eldste barna allerede lekt med togbanen en god stund, slik at de yngste så ut til å få mer ro og konsentrasjon om togabanen.
Når det gjelder pedagogiske utfordringer har vi merket at togbanen er veldig populær blant barna. Alle ønsker å få en bit av det:) Og alle helst ønsker de å sikre seg en bit å holde på. Dette er i orden for oss, vi vet at barn har behov for konkreter i læringssituasjoner. Den eneste negative siden med dette er at de som ønsker å kjøre med togbanen ikke alltid får konsentrere seg om dette, fordi tog og vogner plutselig blir plukket av banen av de som ønsker å utforske disse gjenstandene. En annen utfordring er å sørge for at alle får prøve like mye. Vi snakket sammen om dette i dag, og har kommet frem til at vi vil forsøke å ha togbanen på hemsen. På denne måten kan vi ta med oss noen få barn av gangen (kun dersom de selv ønsker det), slik at de kan få ro og konsentrasjon om togbanen. På denne måten vil det også være nok gjenstander til at de som ikke kjører toget, også har noe å utforske. Vi tror denne måten å organisere på også vil være med på å bevare togbanen litt mer. Den er populær- og får hard medfart av utforskende barn:)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar