mandag 26. april 2010

Dag 11. Begrepstavle


I dette temaarbeidet har vi valgt å ha fokus på 2 fagområder: Nærmiljø og samfunn, og Språk, kommunikasjon og tekst. Aktiviteten vi tilbød barna i dag kan knyttes opp til sistnevnte fagområde i rammeplanen. Ett av prosessmålene i dette fagområdet sier at: barnehagen skal bidra til at barna videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd.

I dag tok vi med oss noen av barna opp på hemsen til det elektriske togbanesettet. Barna fikk selv bestemme om de ønsket å bli med. Vi hadde ikke mulighet til å ta med alle. Barna som ble med på hemsen valgte selv hva de ville leke med. Vi tok bilder av gjenstandene som barna viste interesse for. Disse bildene skrev vi ut senere på dagen. Bildene ble laminert og vi skrev ut lapper med navn på hver gjenstand. Barna som ønsket det, var med på å henge opp bildene og lappene. Et av barna mente vi måtte henge den opp på veggen. Begrepstavlen fikk plass under trappen,i barnas høyde. Bildene og lappene er festet med tavletyggis, og barna kan ta dem av og flytte på dem slik de selv vil. Selve påfestingen av lappene ble litt voksenstyrt, for at bildene skulle få tilhørende navn.

Barna viste interessse for bildene. De førte til snakk om togbanen, og hvor den har vært plassert. Barna kikket lenge på bildene, før vi festet dem til tavlen. Gjennom temaarbeidet har barna fått førstehåndserfaringer med dette togsettet. Det er ikke noe mål at barna skal kunne alle ordene. Vi har tatt i bruk disse ordene i lek med barna, og vi ønsker at de skal få muligheten til å kjenne på og bruke disse ordene. Men vi krever ikke at de skal kunne dem. Dette målet er som sagt et prosessmål, og ikke et læringsmål slik vi finner i skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar