![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2xNNHk1OrP-PDnjELmJACHAT-KZ0jHOaZY4AugCTX2mLDwDeGuxJbfUCev1nivilaxgi7RzWrJqlHzXJokAKSlLGKKnbhdmHKCzMsTP7qlqUB-xFGLMCm2gWwKgc0BKsoVnq2BgO4hoI/s320/Temaarbeid+tog+033.jpg)
Vi tok inn togbanensettet i en bag på avdelingen. Bare det i seg selv skapte spenning og nysgjerrighet. Da vi åpnet opp baggen var det en togstasjon som først dukket opp. "OIIIII" var kommentarene til barna. "Den va gammel!!"
Etter som flere ting dukket opp fra baggen var det om å gjøre for barna å sikre seg en gjenstand hver. Noen satte seg med ryggen vendt mot de andre barna for å være i fred med "sin" nye ting. Mens andre samlet bare så mange de fikk plass til i fanget. Barna fikk her lov til å bli godt kjent med hver nye gjenstand før vi gikk videre med å bygge banen.
Sammen, både barn og voksne ble vi kjent med begreper som togskinner, lokmotiv, passasjervogn, konduktør osv. Hadde vi ikke sett hva barna her var opptatte av, og bare sagt at de ikke fikk lov til å leke med de løse delene, hadde vi frarøvet de denne førstehåndserfaringen, og retten til å medvirke og utforske nye ting.
Etter endt førstehåndserfaring var delelysten til stede, og vi kunne begynne å bygge banen sammen med barna. Etter en del fomling med å få skinnene til å passe, samt ledninger som måtte repareres litt, fungerte togbanesettet. Barna satt som lys rundt banen og fulgte engasjerte med. Alle som hadde lyst fikk en etter en lov til å kjøre toget. Barna fulgte toget med intense og oppmerksomme blikk. De barna som valgte å ikke prøve satt like engasjerte og fulgte med som de som kjørte. Også her var vi opptatte av at barna bestemte selv om de ville være med eller ikke.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhTng6MNFkxs-9tu6-4Ht5sDjXsOSMjEs-Thk3PKY76l0aAH-TN8f4CgUiBr6Gl2gU-ysX7n69s0FjJTz-SvDefFaXWFTUecYfLoCDP-9DpQIDJCPShkBF-RKF4fTGUfZEyhCfLBNNr1MQ/s320/Temaarbeid+tog+064.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjVHDnMCFVin2cWmHPR4dJJ1qIk-INF5lPMUssesHLlyG46YJCcBo8KxWWEoqKljZkHHFHZ0m8ghgo43c5jVT59f55X4Ywa5Y9AhKRhn7FBIf2Crf6WeyPetOsZr169JuDmskZ5JrBUj6c/s320/Temaarbeid+tog+070.jpg)
De pedagogiske utfordringene som oppstod var at vi på en fin og behagelig men likevel bestemt måte, måtte forklare barna at dette er en togbane vi har lånt. Derfor må vi være forsiktige med den samtidig som vi også kan leke med den. For det var jo det som var hensikten, å utforske og leke samtidig som vi måtte være forsiktige. Dette skjønte barna veldig fort, så da vi måtte dra hjem, og togbanen ble satt på hemsen var det ingen sure miner av den grunn. Spørsmålenen som kom var om vi kom til å ta den frem igjen. Dette viser jo bare at det var en veldig stor interesse for å leke mere med togbanesette.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6DV9BG2kg8qIHlaJ8XrwdnjuiWqQhOOUQTz9DBcMCuVokkI-6U7A_ADdTYmP6mLnYd0Op_7WtjGyFB5bHmV_fhE9RdVgfBYOEs8n80-81BmWVdpS_FCWLJiJSd09Zhy1PLxzLUXJzSTw/s320/Temaarbeid+tog+056.jpg)
Endringer som ble gjort undreveis var at vi egentlig hadde tenkt at togbanene skulle stå fremme hele tiden på avdelingen. Praktiske årsaker som å sette på plass avsporede tog,noe som er vanskelig for barna og voksne:) Vi tok derfor en beslutning om å sette bort togbanesettet på tidspunkter der voksne ikke har mulighet til å assistere barna.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar