mandag 15. mars 2010

Velkommen til vår blogg- tog10

Som navnet tilsier vil denne bloggen handle om tog, nærmere bestemt vårt temaarbeid om tog. Vi er to studenter fra UiA som er i full gang med siste semester på førskolelærerutdanningen. Vi har valgt å bruke vårt tredje år på å fordype oss i småbarnspedagogikk og barnehageutvikling. Eksamensformen vår består av rapporten vi skal skrive i forhold til dette temaarbeidet. Vi kommer til å bruke bloggen som et redskap til rapportskrivingen. Gjennom bloggen vil de som ønsker kunne følge prosessen i temaarbeidet.

Vi kom frem til temaet tog etter en 5 dagers observasjonspraksis. Barna viste mange interesser, men interessen for tog utmerket seg. Barna lekte med togbanen hver dag, de satt ofte lenge og konsentrert i denne leken. Personalet hadde også observert at barna vise interesse for tog. Vi bestemte oss derfor for tog som tema.

Dette temaarbeidet tar for seg barns medvirkning i læringsaktiviteter. Barnehageloven §3 lovfester barns medvirkning:

"Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet"


Av hensyn til barns medvirkning har vi valgt tema ut i fra hva barna viser interesser for.Vi kommer ikke til å detaljplanlegge denne temaperioden. Vi har med oss en "idesekk" med mulige aktiviteter som vi vil tilby barna. For at barna skal få mulighet til å medvirke i utviklingen av prosjektet, kan vi ikke planlegge i detaljer. Dersom vi hadde gjort det, ville aktivitetene blitt voksenstyrte, og temaarbeidet ville ikke hatt rom for barns medvirkning.

Vi har kommet godt i gang på den delen av rapporten som vi kan gjøre noe med i forkant av temaarbeidet. Nå gjenstår kun noen få forberedelser i uken etter påske- så er vi i gang:)
Vi gleder oss til å ta fatt på denne utfordringen. Arbeidsmåten er annerledes enn den vi har erfaring med fra tidligere praksisperioder. Vi ser frem til en interessant og lærerik praksisperiode:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar