Vi kom frem til temaet tog etter en 5 dagers observasjonspraksis. Barna viste mange interesser, men interessen for tog utmerket seg. Barna lekte med togbanen hver dag, de satt ofte lenge og konsentrert i denne leken. Personalet hadde også observert at barna vise interesse for tog. Vi bestemte oss derfor for tog som tema.
Dette temaarbeidet tar for seg barns medvirkning i læringsaktiviteter. Barnehageloven §3 lovfester barns medvirkning:
"Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet"
Av hensyn til barns medvirkning har vi valgt tema ut i fra hva barna viser interesser for.Vi kommer ikke til å detaljplanlegge denne temaperioden. Vi har med oss en "idesekk" med mulige aktiviteter som vi vil tilby barna. For at barna skal få mulighet til å medvirke i utviklingen av prosjektet, kan vi ikke planlegge i detaljer. Dersom vi hadde gjort det, ville aktivitetene blitt voksenstyrte, og temaarbeidet ville ikke hatt rom for barns medvirkning.
Vi har kommet godt i gang på den delen av rapporten som vi kan gjøre noe med i forkant av temaarbeidet. Nå gjenstår kun noen få forberedelser i uken etter påske- så er vi i gang:)
Vi gleder oss til å ta fatt på denne utfordringen. Arbeidsmåten er annerledes enn den vi har erfaring med fra tidligere praksisperioder. Vi ser frem til en interessant og lærerik praksisperiode:)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar